Rabarberefterrätt.

Vi äter ofta rabarber eftersom min man är tokig i inte bara mig utan även just rabarber.
Rabarberkräm, rabarberpaj med glass, rabarbersaft osv. Ja variationerna är många.
Nu i vår har jag utökat med ytterligare en variant som jag kallar "Mikaels rabarberkompott" som jag kom på för någon vecka sedan.

Recept till ca 4 per:

Helst färska hallon
4st rabarber
1/2 vaniljstång
1dl socker
3/4 dl vatten
matlagningsyoghurt
vispgrädde
riven vitchoklad
en knippe citronmeliss.


Skala och slanta rabarberna.
Lägg i kastrull med sockret, vattnet och vaniljstången.



Låt sjuda tills det blir en lagom kräm. Jag vill ha lite hela bitar men man gör som man vill. 


Lägg citronmelissbladen snyggt på varandra och strimla dem tunt.

När kompotten är klar rör du ner citronmelissen och lyfter av kastrullen från värmen.


Medan rabarberna sjuder hinner du vispa grädden och riva chokladen. 
Dessutom har du inte färska hallon bör du klart ta fram de frysta så att de hinner tina.

I dag glömde jag helt bort mina hallon så de är djupfrysta. Då kyls såklart kompotten ner men som tur är är den lika god varm som kall.


 Här serverar jag i koppar annars kan jag tycka att i ett glas skulle se gott ut.
Lägg ca två skedar rabarber och lite hallon, vänd försiktigt.

Lägg en rejäl klick matlagningsjoghurt eftersom det är hela idéen att mixa syrligt, sött och strävt.

Lite grädde för lenhet.

Toppa med vitchoklad och lite citronmellis som dekotation.

Enkelt och frächt med Mikaels rabarberkompott.

Bon Appétit.




Läs även andra bloggares åsikter om Rabarberrecept, Mikaels rabarberkompott, Efterrätt, Rabarberefterätt, Rabarber, Rabarber och yoghurt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0