Sommarens bok

Maria Gripes kvartett som kallas skuggserien består av böckerna:

-Skuggan över stenbänken
- ..och de vita skuggorna i skogen
-Skuggornas barn
-Skugg-gömman

Jag har aldrig läst den sista boken kanske var den inte skriven än när jag läste de andra tre. Den är säkert lika bra som de andra tre böckerna.

Bättre sommarlektyr kan man inte önska sig.

Böckerna är fyllda av mystik och känslan är ödesmättad, man har hela tiden en känsla av att det kan gå riktigt illa.

I den första boken "Skuggan över stenbänken" får vi lära känna den fjortonåriga Berta och hennes familj.
Familjen har fått en ny husa vid namn Carolin som snart visar sig vara någon annan än hon först utgett sig för att vara.

I andra boken " De vita skuggorna i skogen" tätnar mystiken och några pusslbitar  till kommer då Bertas och Carolins liv kommer att föralltid vara sammanflätade. Tillsammans kommer de att bli sällskapsdamer åt tvillingarna Arild och Rosilda som bor på slottet Rosengåva. Även tvillingarna och deras familj ruvar på hemligheter.

I den tredje boken växer Berta upp och lite av den instängda känslan släpper och vad jag minns blir några gåtor uppklarade.
Det var dock många år sedan jag läste de här böckerna så man får ta det med en nypa salt.

Som sagt var den sista boken nog inte utgiven när jag läste dem eller så hade den inte hunnit komma på biblioteket där jag lånade mina böcker. Vilket jag tycker att ni också ska göra kanske redan i dag.



Så här minns jag Maria Gripe.

                         

                              

Hur gammal ska man vara när man läser de här böckerna? Ja jag läste mina mellan fyran och sexan men jag tror att upp till åttan kan nog vem som helst tycka om dem.


Helenas dagar är en bloggare som har lästom skuggserien och hon tycker så här.


Läs även andra bloggares åsikter om Tonårslitteratur, Maria Gripe, Skuggserien, Skuggan över stenbänken, ...och de vita skuggerna i skogen, Skuggernas barn, Skugg - gömman, Läslust, Bok, Böcker, Barn- och ungdomslitteratur, Läsförståelse.
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0