Sofiero

Ja när vi såg att magnolian och rhododendron blommade förra veckan tänkte vi att det var dax att besöka Sofiero.
Mikaels mamma fyllde sextio och ingen av oss  hade varit där förut så vi tyckte alla att det lät som en lysande idé.

Det var enkelt att ta sig dit.
Först tåget till Helsingborg en vacker kuststad, sedan buss 219 till Sofiero.
Snabbt och enkelt, tog ca en timme och med inträde blev det 302 kr tur och retur / person.

Det motsvarade över mina förväntningar men jag känner att jag måste dit igen därför att alla rhododenderna blommade inte än.








Det var jättemysigt att gå i alla gångar under rhododendronträden, man kan knappt fatta att parken är så stor!
Först när vi kom in tänkte jag var är alla de där gångarna man sett på tv?
Längre ner kom man ut på en glänta där man kunde sitta och se ut över havet.
Det gjorde vi. Vi njöt av glittrande strålar genom de skira boklöven bakom och över oss. Och av de glittrande skimmret på det stilla havet. All lycka i ett det är fint när det händer.



Här finns även trevliga dammar och vackra rabatter.


Massor för barnen. Lekpark, Majas trädgård och inne i huvudbyggnaden kunde de klä ut sig till små prinsessor och prinsar.



Massvis med tulpanrabatter till min svärmors förtjusning som gilla de mörka med de vita.



Ett vackert växthus. Tänk er festerna man kan ha här på sensommaren och hösten.


Något som var väldigt fint var att de använt äpple som staket runt odlingarna.


Sparrisen var dryga halvmetern.


Och så såg vi en gullig liten ekorrunge som gillade bullar.

Det hela avslutade vi med en lunch på verandan med utsikt över en liten sjö, böljande skog och havet.

Kommentarer
Postat av: Nils Lundgren

Jo, våren är härlig. Tycker att det var billigt med 302 kr för allt detta. Herregud,jag tror inte att jag har varit i Helsingborg på 20 år. Varför? Tja, det står skrivet i stjärnorna. Skall nog göra ett nedslag till sommaren när det har slutat att dra kallt om knäna. Shorts är ju en nödvändighet. Ha det gott. Nilsus.

2009-05-04 @ 18:05:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0