Melodifestivalen år 2009.

I år har melodifestivalen varit riktigt rolig!

Jag kan inte ens minnas att jag sett en hel melodifestival sedan jag var tolv. Årets festival måste vara en av de bästa någonsin.
Näst in till alla bidrag höll högre kvalité i år än vad länderna åstakommit åren innan förutom Turkiet och Holland.
Holland gick heller inte vidare det gjorde däremot Turkiet som inte var direkt dåliga men en ovanligt dålig låt för att vara Turkiet.
Tyvärr är ju inte Italien med längre som med Frankrike och Turkiet alltid legat på en lite högre nivå i dessa samanhang än resten av oss.

Mina tre absoluta favoriter var först och främst Moldavien med sina zigenska toner (grunden till all europeisk musik i princip) rockade de fett :) Ja jag var tvungen att höja ljudet och dansa med! Mycket bra i mitt tycke den bästa melodifestivallåten sedan Prāta Vētra eller Brainstorm som de kallas på engelska  som  var Lettlands bidrag år 2000.
Den melodifestivalen hölls i sveige och det årets ryska bidrag sjöngs av årets värdinna.

Sedan måste jag säga att Rysslands enkla Mamo var suverän. Ett det är den ända text och melodi jag minns och kan sjunga när som helst. Vilket borde vara ett måste i melodifestivalssamanhang. För det andra blir jag faktiskt  berörd och lite gråtmild så där som man ska bli av rysk musik.

Tredje favoriten var såklart årets vinnare NORGE!!!! Ja så charmig och upplyftande.





Det ända tråkiga med melodifestivalen i år var de två svenska kommentatorerna som satt och hånade resten av europa!
Mycket smaklöst och irriterade mig något fruktansvärt.
Ja ja vad är det man brukar säga om medelmåttor? Och nej Shirley du liknar inte Moldaviens sångerska du har inte ens hälften av hennes karisma. Och det du kallar skuttarunt är att dansa vilket klart inte kossor gör.
Ironiskt eller hur?.

Kommentarer
Postat av: Nils Lundgren

Njaau....vet inte. Malena Ernman var väl ändå hyfsad, även om låten var skriven som en anledning för Malena att nå dom högre tonerna. Det som jag kommer ihåg av Turkiet är inte låten men väl dom ekivoka kläderna. Typiskt mig. Men för första gången på länge kan jag ärligt säga " rätt låt vann". Nilsus den oekivoke.

2009-05-20 @ 17:43:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0