Boktips för tonåringar.

Det finns ingen tid i en människas liv som man kan bli så berörd av konst som just i tonåren.
Aldrig kommer musik, film och litteratur beröra en så djupt och så omvälvande som det gör en då.
Tack och lov! Säger väl en del. Men själv har jag hunnit bli så gammal att ett rosa skimmer lagts över minnet av min tonårs känslosvall.
T.ex. skrattar jag högt och gärna åt mina dikter och dagboks funderingar. Och under just en sådan tillbakablick kom jag att läsa ur en bok där jag skrev ner böcker och  författare  jag läste under min tonårstid. I den här boken skrev jag även ibland en liten recension om böckerna jag läst vilket är verkligt roligt och intressant att läsa nu.

Vad som är intressant är att de böcker som det finns ett så att säga "ett före och ett efter" är faktiskt alla lästa i min tonår! Jag kan inte påstå att de är de bästa böcker jag läst eller att de betytt mest men i den stund de lästes var de livsavgörande.
Så om man tänker efter, vill man verkligen förändra världen ska man skriva barn och ungdoms böcker.

Den första boken som jag läste som (ja, jag vet inte ens med all livserfarenhet jag har i dag hur jag ska beskriva) slet ansiktet ur ansiktet på mig. Var  boken "Alan och Naomi" av Myron Levoy. 
Jag kommer ihåg att jag grät för första gången i mitt liv utan tårar. Jag tyckte den var så hemsk att den borde vara barnförbjuden!
Jag kan i dag inte minnas om det var barnpogramrt "Boktipset" eller om det var ett radiopogram som tipsat boken "Alan och Naomi" men det var en ganska så populär bok  när jag var barn. Det handlar om en pojke som försöker hjälpa en grannflicka som lider av posttraumatisk stress efter att ha upplevt hemskheter under andra världskriget.
Här hittar du boken.

Den andra boken som störtade om min tonårsvärld var Gerd Brantenbergs "Egalias döttrar". som på min tid var kutym att man läst. Tydligen ansåg jag den vara en ögon öppnare.



Den tredje var klassikern Voltaires "Candide". Ja vad ska man säga? Jag skrattar när jag tänker på hur unga själar påverkas av den här boken.
Man bör ha läst den innan man blir sexton första gången. Men man kan klart läsa om den senare men efter trettio finns inget skimmer kvar kan jag berätta.



Det är viktigt att läsa inte bara för det uppenbara nöjet utan för att lära sig att "fatta".
Om man aldrig läser böcker får man ingen läsförståelse och då kan man inte tillgodose sig information.
Detta kan faktiskt vara avgörande för den personliga utvecklingen. Jag kan inte nog poängtera vikten av att läsa böcker.

Jag har ett inlägg på min blogg om ett roligt spel som heter Sims2. Det är som ett modert dockskåp och förutom de möbler som finns i spelet kan man ladda ner ytterligare från nätet. Detta tipsar jag om i mitt inlägg och berättar lite snabbt hur man gör och vilka fadäser jag begått.
Jag hoppades klart på att någon skulle tipsa ytterligare om roliga nerladdnings sidor och förklara för den tröga kärring som jag faktiskt är hur man raderar filer man inte längre önskar.

Istället är det tonårstjejer som frågar om praktisk vägledning om hur man ska ladda ner från nätet. Vilket klart inte är så konstigt, även om jag trodde att alla barn idag satt inne med dessa kunskaper. Nej det konstiga är att de frågar samma fråga allihop! Svaret finns i själva inlägget plus i alla svar jag gett. Ändå fortsätter de att fråga samma sak.
Jag tycker inte att det gör så mycket jag kan väl fortsätta svara men jag blir orolig för deras läsförståelse.
Därför har jag bestämt att jag ska fresta alla små tjejer som kommer in på min sida med några trevliga böcker som förgyllde min tonår och hoppas på att detta ska få ett positivt utfall.

Kommentarer
Postat av: Maja

Du är en klok kvinna!!

2009-05-18 @ 18:55:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0