Vackra skolådor.

Vackra skolådor?
Jag har tänkt mycket på överdådiga skolåder ända sedan jag såg Sofia Coppolas film "Marie-Antoinette".
Där är en scen i filmen där Antoinette och hennes polare provar kläder, tyger, spettsar, hattar och skor.
Alltså kartongerna de knyter upp. Oh my God!

För övrigt annser jag att Sofia Coppolas är ett geni se bara här.
Dessutom är ju musiken av ett annat geni Malcolm McLaren och ett av de band han skapade.
Nämligen "Bow Wow Wow" och deras världshit "I Want Candy"



Där är ju faktiskt några snabba glimtar av de där skokartongerna.
Men man får aldrig njutbart se hur de knyter upp och viker upp dessa tygklädda kartonger.
Jag var så fascinerad  inte bara av skorna ( och gympadojorna som ligger där. Såg ni dem?) utan just dessa skokartonger när jag sett filmen. Att jag låg vaken om nätterna och tänkte ut hur jag skulle göra sådana själv och i vilka tyger.

Nu blev det inget med detta.
Något år senare köppte vi fina kartonger på Laura Ashley för att förvara Mikaels bebiskläder och hans mormors knypladespettsar. Kartongerna såldes i trepack och därför i tre storlekar där den minsta är som en smalare skokartong.

        
Ja Mikaels 46or går ju klart inte ner i en sådan kartong men mina 38or gör ju det.
Ännu en gång började tanken om en väl organiserad gaderob med hyller av vackret radade kartonger ruvas.

När jag nämnt dessa tankar för andra har jag förstått att de är fler än jag som är romantisk.
Jag fick höra t.ex. av en att hon hade fina kartonger till speciella skor och då hade hon skurit ut en bit på kortänden och ersatt med plast/glas så att man kunde se skon.
Just att se vilka skor som ligger i kartongen kan va viktigt.
Då är det vissa som säger att man ska sätta ett fotto av skorna på utsidan.

Nu senast väcktes mina gamla idéer åter till liv när jag var inne på BuleBox och hittade de här kartongerna.



Det är en vacker och rolig idé med en lite mer exklusiv förvaring av skor. Nu mer är det ju mycket  "walk in closet" vilket jag avskyr. Ännu ett ställe att behöva damsuga och städa. Man vill ju ha skorna i kartonger därför att man inte vill att de ska bli dammiga.
Klädkammare däremot är jag mycket förtjust i.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0