Magdans.

Jag älskar magdans men jag gillar den lite livlig, det finns fler skolor än man kanske kan tro.
Där finns den egyptiska och den turkiska som jag personligen inte alls gillar.
För mycket armar och lite tråkig för min smak.

Jag har själv gjort ett försök och dansade en termin på ABF för en mycket trevlig och duktig Carola.
Det var roligt må ni tro!
Många gånger har jag tängt att det skulle vara  kul att börja igen. Den enda anledningen att vi/ jag inte fortsatte var att vår danspedagog Carola fick muskelinflamation tror jag det var. Ja det var flera år sedan och minnet är kort.
Medan vi gick på  kursen var de som ville och såg de "Danska mästerskapen i mävedans":)
Det blev två vinnare, en som juryn såg ut och en best in show, som publiken valde.
Tyvärr var det en turkisk tjej som hade alla sina beundrare där och publiken var inte så stor så hon vann. Fast hon näst intill var usel.
Där var annars en guld klädd danserska som dansade med långa rörelser som på henne gav ett väldigt dramatiskt intryck som aldrig lämnat mig. Både Nataša och jag tyckte hon var bäst.
Senare har jag förståt att hon hade gjort sig en egen crossover mellan sådan lite egyptisk dans och vad som i bland kallas ormdans.


Annars är det egyptisk och libanesisk magdans som jag känner för.
Här är en bra video med tre olika danser var av den första är sådandär ormdans
och det är ingen mindre än Rachel Brice som utför den.
I danskrettsar är hon en riktig Superstar!


Här är Rachel Brice.
Sådan här ormdans känns väldigt ursprunglig nästan lite primitiv och får en att tänka på Conan the barbarian  och Madonna i videon Frozen.
Den här dansen associerar jag med Indisk dans där man använder ögon och händer, japansk och kinesisk utstyrsel på kvinnor, häxor och arabiska och indiska hennatatueringar som man har bland annat på händer och fötter.


Kläderna och ens kroppsform avgör ju hur man dansar.
Det roliga med magdans är att det är betydligt snyggare om dansaren har lite mer kött på benen, en mer kvinnlig dans får man leta efter.
Lägg även märke till att det är olika vad man lägger vikt på, höft, axlar osv.


Detta tycker jag bäst om.


Det kan även ge en bra effekt om det är flera dansare åtgången, se här.


Vår danslärare på ABF kallade sig för Sju slöjor eller var det sjalar på arabiska eftersom hon hade draperat sju sjalar på sig som hon tog av sig allt eftersom hon dansade.
Det fins flera effekter man kan använda sig av. Fotbjälror som man har runt anklarna, små kastanjett liknande saker du har på två fingrar samt tummen, käpp vilket jag verkligen inte gillar, vingar som jag kallar Isis vingar och slöjor/sjalar som jag tycker är vackert.
I libanesisk dans använder man just sjal ofta, desutom gillar jag nästan den musiken bäst.
Här är lite smakprov.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0