Samhällsdebatt.

Det har visats så många riktigt bra och intressanta intervjuer och föreläsningar den senaste tiden inte bara på TV 24.
TV-program som man annars inte förknippar med intressanta radikala åsikter som Go' kväll. Som när Anja Kontor intervjuade chefen för våldsprevention på Karolinska Institutet Niklas Långström.
Ja man blev verkligen glad av att lyssna på honnom äntligen en sansad, klok och förståndig röst i mediabruset.
Om man missade pogrammet eller vill se om det sändes det den 13/11-08 på tv1.

                       

Men som vanligt är tv 24 oslagbara. De har en serie som kallas "En bok en författare" som ibland är riktigt bra.
Senast jag såg var det en ny för mig författarinna vid namn Hanne Kjöller som blev intervjuad  om sin senaste bok "I huvudet på en mamma" av Lena Allerstam.
Även om jag inte är målgruppen för hennes bok måste jag läsa både den och den bok ( "Bitterfitta" av Maria Svedland )  hon svarar med sin egen tydligen.
Det händer en hel del inomm feminist sfären när det gäller uppfostran och mamma rollen.
Vad som är tydligt är att det finns minst två grupperingar där jag  tror att jag tillhör Hanne Kjöller sidan. Tydligt var dock att Lena Allerstam som intervjuade inte var det.
Hon var så pass fientligt insälld att det faktiskt förstörde. Det var när jag såg Anja Kontor intervju med Niklas Långström en andra gång  som jag kom på hur duktig hon egentligen är. Förr var hon så tillgjort artig och jobbig men nu har hon utvecklats till en förträfflig intervjuare i Ingela Agardh nivå.
Anja låter dem tala ut och leder ändå intervjun men mer subtilt utan att varken vi eller den intervjuade vet vad hon själv tycker vilket också är helt ointressant för oss tittare.
Jag struntar väl högaktnings fullt i vad Lena Allerstam anser om saker och ting det är inte henne vi är intresserade av. Så det stör när hon blir irriterad på den hon intervjuar.
Tyvärr har inte just den här intervjun hunnit ut på nätet än men den kommer nog snart.
Under tiden kan jag varmt rekomendera intervjuerna i samma serie med  följande författare.

- Gunilla Bergsten - Familjens projektledare säger upp sig.
- Ewonne Winblad - Frälst, förmögen och förskingrad. En bok om Hanna Lindmark.
- Annette Kullenberg - Jag var självlockig, moderlös, gripande och ett monster av förljugenhet. En bok om Marianne Höök.


              

   

Läs även andra bloggares åsikter om intervju, TV-intervju, Go'kväll, Anja Kontor, Niklas Långström, En bok en författare, Hanne Köller, Lena Allerstam.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0