Science fiction och fantasy.

Jag såg  på ett så intressant TV-program om en fransk serietecknare och om hans karriär. 
Här talades det om både "Aliens" och om "Blade Runner". 

Livet flyter runt i sina cirklar som vanligt. Nu de senaste dagarna har jag försökt ordna upp vårat bibliotek.
Och när man går runt och fixar med böcker, pärmar, gamla papper som teckningar och dikter ja några gamla försök till böcker. Ja då i ett av mina tidskriftsställ har jag ett fåtal av mina och mina systrars gamla serieböcker. Där en del fyller en med drömmar från svunna tider. Ja ni vet säkert hur det är när man städar och hittar sina gömda skatter.
 
Naturligtvis fångas jag när jag slår på TV2 och ser denna repris från K -special om Moedius redux- fantasy-tecknaren. Han nämner att han på 70-talet känner att han har bisarra sexuella fantasier Bland annat, han nämner mycket mer.
Men just detta förlöser många gamla frågor och när man ser  hans olika bilder så blir det de där runda bopparna och den här speciella seriekvinnoporret allt tydligare för en vart det kommer ifrån.
I slutet av programet nämns även "serietecknarfrun" som den girige. Om att hon måste vara stark och att hon måste ha ett affärssinne eftersom tecknaren är ett barn.
Ja ja detta är ju bara en persons åsikt men jag kan tro att han hade rätt.

Vad jag försöker säga är att som tre nyfikna barn som jag och mina systrar var så letar man efter tanken, strukturen eller hur? Precis som alla andra före oss.
I detta sökande kommer serieboken sig naturlig eftersom det i den finns: tecknadkonst, deckare, science fiction och humor ja allt som finns i skönlitteraturen. Men även uppbygnaden av bildsekvenser och det hela är fantasi och koncentrations utvecklande.
Det var bara ett problem.
Hela den här världen var gjord för pojkar / män.
Allt, från Lilla Fridolf till Conan the Barbarian. Och alla tjejerna allt i från Modesty Blase till Röda Sonja var ju vekligt sexualiserade för sin tid. Även om de två nämnda är väldigt starka kvinnor så är det där.
Detta menar jag är ett problem. 

Man märkte tydligt att dessa tecknare och filmskapare kommer i från någon form av konstfack eftersom de har bevisligen kunskaper om andra konstnärer. Tex får han teckna en  Iron man för ett amerikanskt serietidningsbolag.
Där utgivaren kommenterar första bilden som för mig är direkt tagen ur sciens fiction  filmen Metropolis av Thea von Harbou och Fritz Lang.
Det är en kvinnlig robot i Metropolis - Iron man är en man. Inget får vara kvinnligt  eftersom skaparna inte identifierar sig med kvinnor. Logiskt eller hur.

Ja nu förstår jag varför  Blade Runner är min bästa film. Och varför jag älskar Conan, Judge Dredd, Star Trek och X-Men osv. Jag kommer i från serievärlden såklart. Ännu ett exempel på att konst i detta fallet bildkonst i form av  tecknade serier och fysik i detta fall science fiction hör i hop.  Här är kärnan till det problem jag nämnde om runda tuttar osv.

Mina områden är: Fysik, Kemi och Biologi => Konst och Filosofi=> Litteratur, Film och Musik.
 
Science fiction är ofta inte alltid men Aliens är det, Teknik och Fysik.
Vilket ofta faller inom krigsramen med kompisen geografi (krigs strategi/ krigs territorium) vilket ofta är rymden i detta fall. Detta är i vår värld ofta manliga intressen.
Medan den kvinnligare sfären är  Fysik och Biologi. Vilka har två kompisar teologi (andlighet/sociologi)  och kemi (medicin). Vi får därför inte något verkligt utlopp för våra fantasier, teorier, önsknigar och drömmar.
Vi får nöja oss med att färga garn lite New age, Sex and the City och mat Tina.
Nej jag är inte nöjd även om jag är en vattuman så tilltalar inte New age mig, Sex and the City står mig upp i halsen och mat Tina är tråkig (inte lika tråkig som Niklas) det ända som skulle roa mig är att färga garn men inte var dag.
Och hur rolig är den science fiction filmen?

Så om man tänker efter är inte det så konstigt med alla dessa fixa hemma programen och denna konstanta konsumtion. Det är en makt fråga- Vem har rätten att tänka och att agera på denna tanke.

Om man vill se pogrammet visas det igen i morgon tis den 24 juni på TV2 kl 23:35.
Jag rekomenderar också Isabel Allende (Andarnas hus) den 29 juni och den1 juli.



http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=69760&from=program_ao

Kommentarer
Postat av: Nils Lundgren

Jorå, på sjuttiotalet var Modesty Blaise populär hos min generation tonåringar. Tänk att slå ner ett antal råskinn med oberörd min, endast iklädd ett par trosor. Vilken diciplin måste inte det krävas hos en kvinna. Nåväl, nu har jag ju mognat och gått vidare i mitt litteraturval. Men ändå. Nej skärpning nu. Ha det gott Kerstin. Nils, naivist och omogen tonåring.

2008-06-24 @ 18:11:13
Postat av: Ida Årröd

Har svårt att hänga med i svängarna. Ser inte kopplingen mellan garnfärgning, new age, äntligen hemma och science fiction. Men det är väl jag som inte har de rätta referensramarna.

Var får du allt ifrån?

2008-06-29 @ 14:53:57
Postat av: Kerstin

Hej, Vad kul att fler vill vara med:)

Såg ni Isabel Allende? Hon är bara så jäkla bra....

Skriver som en gud gör hon också. Jag har aldrg läst Paula (boken om hennes döda dotter) det måste jag göra nu.

Oj då jag känner att det tar minst en halv A4 för att förklara så vi låter det bero:)

2008-07-02 @ 14:16:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0