Påven Johanna.

Jag fick boken i födelsedagspresent av Susanne. Jag hade faktiskt själv tittat på den ett par gånger och blev därför extra glad.
Man pendlar mellan skratt, vanmakt och tårar. Och fast än det är en kärleksroman, för det måste man säga att det är. Får man känslan av att det är en sann historia.
Det tycker jag är ett gott betyg för en bok. Det finns böcker som säger sig vara  biografiska och slavar under fakta som faktiskt kan kännas mycket tvivelaktiga.
Donna Woolfolk Cross som skrivit boken säger själva att den bygger på vissa sanna teorier som ändå aldrig går att varken bevisa eller motbevisa.
Det ända hon kunde göra var att linda in det i ett skönliterärt duntäcke. Ja inte med de orden men med den innebörden. Den stora frågan är om Påve Johanna har funnits eller inte och jag tror att det har hon sannerligen gjort.
Människans påhitt för att kunna uttrycka sig är oändliga. Se bara på detta här, Bloggar och Internet. Allt för att kunna möta andra för att nå ut till sin omvärld.
Om nu en kutur i en tid är så motvillig. Ja direkt fientlig mot dig och ditt varande då får man anpassa sig så att man ändå får utföra det man måste. Det vill säga - kvinna får bli man, man får bli kvinna.
Om vi har så svårt att acceptera människor för hur de är, vad förväntar vi oss att de ska ta sig till?

En mycket bra bok som både berör religon/makt och könsroller.  

                                       

Kommentarer
Postat av: Nils Lundgren

Påven Johanna läste jag för några år sedan och håller med dig om Att det är en fantastisk historia. Dessutom är det en utomordentlig författare. Har du läst Mikael Waltaris "Mikael Ludenfot" som utspelar sig i femtonhundratalets europa, och fortsättningen, "Mikael Hakim" där han konventerar till islam? En fantastisk historia som tilhör klassikerna. Ha det bra Kerstin. Nils den introverte.

2008-06-22 @ 19:19:26
Postat av: Kerstin

Mikael Ludenfot, nej den har jag varken läst eller hört talas om. Tack för tipset jag blev väldigt nyfiken. Hoppas du ha haft en trevlig midsommar det har jag haft trots regnet. Kram Kerstin.

2008-06-23 @ 01:37:50
Postat av: Pethra på Inredningsbloggen

Jag fick den för ett par år sedan, men först för några veckor sedan läste jag den. Fascinerande. Man vill att det ska vara sant.

2008-06-24 @ 00:05:28
URL: http://inredningsbloggen.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Ja inte sant, det är det man vill. Det påverkar mitt omdömme i vart fall. Tack för att du tittar in på min blogg Pethra. Som du redan säkert anar gillar jag din blogg eftersom jag har lagt den på min startsida:) Kerstin.

2008-06-24 @ 13:20:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0