Malmö har sina goda sidor.

Det finns små smultronställen i alla städer bäst är det om ingen annan vet om dem så att man har dem för sig själv.
Men jag är inte som andra svampplockare. Faktiskt plockar jag inte svamp alls.
Så jag ska dela med mig.

När jag inte orkar så mycket och känner mig så där lagom säll, som så här varma sommardagar. Då är det så skönt att bara strosa runt, ja inte för långt. Bara så där njuta. Då går jag ner på Kungsgatan och promenerar under lindarna. De ger lagon skugga och man känner sig så där lagom fridfull.
Sedan ner mot Amiralsgatan kommer ett trevligt kafe Element. Men in dit behöver man inte gå även om de har ute servering. Nej för där mitt i Malmös gaturus med hårt trafikerade gator finns en liten minioas.

Omhuldad av stora träd ligger en liten liten parkodling som badar i sol.
De stora träden håller stånd mot buller och vind. Här kan man bara sitta när de kära skolbarnen har sommarlov och på helgerna och bara va. Det är så stilla. Oftast är det riktigt fina rabatter.
Förra året bestämde man sig nog för att göra en perrenrabatt. Men så blev det en så fruktansvärt regnig sommar så det tog sig aldrig. Två av de tre stamormbunkarna dog. Men i år har den tagit sig.
Innanför träden har man planterat lägre prydnads träd/buskar som Syren och många fler fina sorter som jag inte direkt kan namnen på.
Ja här kan ens fot rita mönster i sanden medan man byter strödda ord eller så kan man bara blunda, andas och lysna på vindens brus i trädtopparna medan man solar sina ben.

Detta ÄR Malmö.

image99

Den här höga busken eller om man räknar det som ett pydnadsträd.  
Har inte den blekaste vad den heter.

image100


image101


image102

Ett sådant här träd hade min Mormor i sin trädgård i Elestorp.
Min mamma brukade kalla det för bollträdet / snöbollsträdet.
Kanske de heter Bollsyren.
De luktar jättemycket om man tar in dem luktar hela lägenheten nektar minns jag.

image103


image104


image105


image107


image108

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0