Bästa filmerna jag såg i fjor.

Jag sa ju att jag skulle lista upp filmerna jag såg förra året som jag tyckte var bäst. I vilken ordning de var bäst vet jag inte, jag kan inte tänka så.
Men nu när jag var inne på IMDB och hämtade bilderna så tänkte jag: Herre gud det är ju bara snyftfilmer och sagor. Ja det har väl råkat bli så helt enkelt. I och för sig gillar jag dramor men förra året var nog ett drama år.

Den film jag minns mest är: La Vie en Rose.
Både min man och jag grät. Det var det mest tragiska livsöde man kan tänka sig en människa haft. Jag tror jag grät från introt till filmrollstexten. Om man inte har sett filmen ska man inte låta detta avskräcka en för det var värt varenda tår.
Hon som spelar Edith Piaf är så bra att man ryser, för mig är hon helt okänd men man får lägga namnet på minnet för henne vill man se mer av. Marion Cotillard heter hon det låter som choklad. Gérard Depardieu spelar också med, även en av minna favoriter Emmanuelle Segnerrs är med. Hon spelar den snälla kvinnan som tar hand om Edith Piaf när hon bor på farmoderns bordell.


 


Den andra filmen som verkligen rämnar min föreställnigsvärld var Parfymen. Den egentliga titeln är Parfymen:Berättelsen om en mördare. Det är en roman skriven av en tysk författare vid namn Patrick Süskinds. Man har sagt att den skulle vara ofilmbar.Nej det var den inte!
Huvudrollen: Jane-Baptiste Grenouille. Spelas av Ben Whishaw. Annars är det kända ansikten som Dustin Hoffman, Alan Rickman och berättarrösten John Hurt. Ett litet tips dock, du måste låta dig hänföras.








En annan film som också kräver en viss hänförelse är Pans Labyrint. - The Labyrinth of the Faun-
Den är så hemsk att jag knappt vill tänka på den. Den är så spännande att man knappt kan sitta stilla.
Den Spanska världens mystisism är på gränsen till ja kanske är ordet ondska? Från den Spanska inkvisitionen till Isabel Alleandes triologi som slutar  med Andarnas hus, den är lockande och i den här filmen lite naiv och barnslig.
Filmen utspelas i Frankos Spanien. Kriget ligger nog i sina efterdyningar. Lilla Oflias mamma har blivit gravid med den onde och sinnnessjuke kapten Vidal, som vill döda de sista rebellerna uppe i bergen. En av rebellerna har en syster som blir Ofelias ända vänn i en galen grym värld som hon ska lösa genom att utföra Tre eldprov. Ofelia spelas av: Ivana Baquero, kapten Vidal av: Sergi Lópes och Mersedes vännen av Maribel Verdú.




 



Lady in the water är också en saga. Förlagd till nutid för ovanlighetens skull. Se den om du inte redan gjort det.
Den var verkligen bra och spännande.








Harry Potter and the Order of the Phoenix. Ja jag önskar att jag kunde va tretton igen och njuta ännu mer av denhär serien, men då hade jag läst böckerna också.  Kvinnan som skriver dem är knappast feminist så jag hade väl blivigt så förbannad att jag bandlyst allt vad heter Harry Potter. Så allt är som det ska ialla fal.
Det finns inget bättre än att mysa upp i soffan en mörk snöig vinter höst kväll och dricka varm choklad med vispgrädde och se alla sina Potter filmer.




Ännu en barnfilm: Syskonen Bandelaires olycksaliga liv.  Mycket rolig kreativ film därför funkar den för alla åldrar.







Fur med Nicole Kidman Var en besynnerlig stilla film. Det handlar om en reklamfotografs hemmafru som kommer från en välbärgad familj spelad av Nicole Kidman. Hon är uttråkad och djupt olycklig när hon trollbinds av deras nyinflyttade mystiske granne.
Med föresättningen att hon tagit upp fotografering söker hon sig till denne som för henne ut i en värld långt bort från en medelklass hemmafru man kan komma.
Maken spelas av Ty Burrell, grannen av Robert Downey Jr.






Oj Jag höll på att glömma. Pirates of the Caribbean: At World's End. Ha det är alltid kul med lite äventyr och fäktning. Alla tre filmerna är roliga att se.Detta är den ända jag inte har sett på bio, men det gör inget. Den passar på dvd också.





Kommentarer
Postat av: Nils Lundgren

Skall se både Piaf och Parfymen.Märkligt att jag aldrig kommer till skott med saker som jag älskar.

Nåväl, vill ge ett tips om en film där fotot är underbart vackert. Barry Lyndon. Den tycker jag är mer att betrakta som en skapandet av en målning än som en film. Långsam i tempot, men vacker att ta in.

Pröva. Sköt om dig nu i helgen. Din man kommer kommer snart hem och vi bloggar som vanligt. Tänk på att vad många endast har i tankarna numera är, vad jag tror, fotboll, vara ute, öl och annat som närmast, i mitt tycke, i vissa fall kan närma sig neandertalarna i själslig balans. Ha det gott. Nils den hopplöse.

2008-06-12 @ 18:14:58
Postat av: Nils Lundgren

Salve Kerstin.

Måste ge dig ett tips till. Roman Polanski har gjort en film, The Pianist, som är fantastiskt bra gjord. Ett bra hantverk. Nä, nu måste jag jobba. Allt kan ju inte vara rosenrött i livet. Sköt om dig

2008-06-15 @ 19:21:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0