Balkong i blåst.

Ja det blåser och det blåser och det blåser.
Vad ska en stackars odlare ta sig för? Det ända som går.
Sätta sig vid köksbordet med en kopp kaffe och lyssna på Melodikrysset. Det ända jag kunde var Laleh.
 
Nej tänkte jag och satte min stackars man i arbete, han fick skura balkonglådan.
Så planterade vi/jag kryddor och lite sallad. Hm, vi får se hur det går jag kan ju knappast påstå att jag hade så lämplig jord hemma.




Ser det inte härligt ut? Ja jag vet att sådana här butikskrukor inte är gjorda för frilands.
Men vadå man måste försöka. Och varför ska allt va så pretentiöst?


Persilja både krus och flatbladig satte jag men jag får ta bort den flatbladiga den gillade inte alls utelivet.


Basilika. En vanlig omelett med tomat, basilika och parmisanost. Supergott.


Citronmeliss. Denna krydda är djupt underskattad.
Vacker och god som dekoration på jordgubbstårtan, i drinken eller i isteet.


Sallad.Det var ingen bra idé den sloknar redan. Bör nog ersättas med gräslök
.


Dill förtåst det måste man ha.


 
Koriander. Jag ÄLSKAR koriander jag måste dränka huvudet i koriandern var gång jag hittar den.
Koriander är för mig som kattmynta för katter nästan. Den doften av gammal disktrasa gör mig tokig. 
Förr var man tvungen att gå till de asiatiska och arabiska affärerna på Möllan för att hitta koriander. Stora härliga fång. 
Numera kan man hitta minikoriander i kruka, tja jag vet ikattsingen om det duger.




Jag har fler glada nyheter om mina experiment.
Gissa vad som hände med mina dadlar? Jo minsann de har kommit upp så nu får jag egna små dadelpalmer här hemma. Vi skojade på jobb att jag skulle donera dem till Trelleborg sedan. De vill ju vara Sveriges palmstad.


Det lilla extra ni ser är vanlig avlång chili som jag satte sist jag åt en.


Min physalis. Jag satte egentligen dem i en kruka som fick stå i miniväxthuset.
Men ett frö hade fastnat på fingret och hamnade med avakadokärnan.
Gissa själv vilka som trivts bäst? Rymmaren så klart.



Physalis, väldigt c-vitamin rik.


Här är min balkong
.



Inte så bred men lite längre och vilken frukost som helst smakar bättre här än någon annanstans.

Kommentarer
Postat av: Ida Årröd

Om du nu gillar att hålla på med växter och olika slags odlingar, varför inte flytta till ett litet radhus med en liten trädgård. Där borde du kunna få utlopp för dina "gröna fingrar". :-)

2008-06-29 @ 14:57:26
Postat av: Nils Lundgren

Hur går det med dina tankar om en koloni? Om det blåser för mycket, så sätt upp en spalje eller ett nät där du kan ha en klängväxt. Cobea "klockranka" eller något liknande. Om det inte stoppar blåsten helt så filtrerar den i alla fall en del av vinden. Nilsus.

2008-06-30 @ 18:13:27
Postat av: Kerstin

Det har inte hänt så mycket här. Jag är rätt sjuk, fått någon hemsk sommar förkylning så jag sover mest. Men vi har tänkt promenera ner till kolonierna, de brukar ju ha visning nu när skolorna har slutat.

Nej Ush radhus det är inget för mig och ut på landet vill jag inte då dör en stadsplanta som jag, eller så bränner de mig på bål:)

2008-07-02 @ 14:24:17
Postat av: Nils Lundgren

Kolonierna vid Sorgenfri brukar hålla öppet. Med snickarglädje och lite Cottage gardenkänsla är dom små smycken i staden. Går man in en bit bland gångarna försvinner också bruset av trafiken. Där finns en del tips att få. Observera också en av kolonierna som kryllar av trädgårdstomtar. Surrealistiskt och hälsobringande. Ha det. Nils den okoloniserade.

2008-07-09 @ 17:52:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0