Amélie från Montmartre.

Den här filmen är både rolig och vacker, Vacker på det där viset som franska filmer är. Ja man kan faktiskt säga att det är en klassiskt fransk film.
Men brukar franska filmer verka så inspirerande? Vadå inspirerande säger du?
Jo för i filmen känner Amélie Poulain att hon hindrade sina föräldrar från att resa jorden runt. Och nu när fadern blir ensam och mamman dött reser han inte då heller.
Såå, hon snor hans trädgårdstomte. Ger den till en flygvärdinna som i sin tur skickar den vidare med andra värdinnor och piloter. Alla som har tomten skickar fadern vykort och foton från tomten.
 
Efter den här filmen började massvis med trädgårdstomtar resa jorden runt för att plötsligt dyka upp i sina trädgårdar igen som om inget hade hänt.
En av dem hamnade till och med i "Landet runt". Ni vet det lama pogrammet med en introlåt som någon personal på STV gjort i sitt garage på sin gamla synt från tonåren.




Vår skånska stolthet Anna-Lena Brundin skrev den läsvärda boken "Anna-Lenna från Montmartre".
Där hon och hennes vänninor shopparlos, dansar med brandmän och gör denna stadsdel av Paris.

En sekvens ur boken beskriver Anna-Lena hur hon tar sina fnittriga vänninor till Cimetère de Montmartre för att besöka den sora stjärnan Dalidas grav.
Som hon själva den gången hon blev presenterad för denna grav vet de inte vem Dalida är. Och det vet troligtvis inte vi läsare i heller. Ja, jag gjorde det inte.
Hon berättar om denna kvinna, denna artisten så att man blir ju så nyfiken.
 


Ja så en dag när jag letar på YouTube efter franska pärlor så kommer jag ihåg!
Ja just det, letar upp boken hittar namnet, skriver in det och trycker Search...
Och det är en man. Det är en drag. Som polskan i OS 1936 Stanislawa Walasiewiczówna. Även kallad bland annat Stella Walsh.

Detta är helt och hållet min egen åsikt.
Troligtvis är det ingen annan som tror att Yolanda Christina Gigliotti är man. Hon har till och med varit Miss Egyptien.
Ni får se och bedömma själva. Vad tror ni?




Stella Walsh bodde i USA men man kunde inte bli medborgare innan man fyllt 21 år. Så hon tävlade och vann andra pris i 100 m för Polen i OS Berlin 1936.
Även då har jag för mig att det blev lite rabalder eftersom man tyckte att hon var lite väl manhaftig.
När hon dog 1980 den 4 Dec visade det sig att Stanislawa var av Ambiguous genitalia = intersexuell.
Inte alltför ovanligt, ca tio barn om året föds i Sverige som tvekönade.



Sedan har vi det gamla vanliga, när pojkar redan som små tvingas växa upp till en eller anna form av prostitution som "kvinna" . Vanligt i samhällen där kvinnan degraderats till jag vet inte vad? Lite mer än en hund men mindre än en häst. Där hon är så "smutsig" att hon helst inte ska synas som man får ersätta henne med pojkar.
Dessa kan man då förnöja sig med, de dansar, spelar teater, de sjunger (Kastratsångare tex) och de behagar en sexuellt förstås om det så önskas.
Bland dvärgschimpanser kallas det dominansparning och har ingenting med homosexualitet att göra men med våldtäkt (Jag tror dvärgschimpans varför jag tvekar är därför att det är honorna som är dominanta och det är honorna som lämnar flocken, så det borde mer logiskt vara vanliga schimpanser. Och jag hittar inte TV-pogrammet som jag såg det i). Ja ja åter till saken jag såg ett program om pojkar i något mellanöster land allt från något Indiskt likt land till typ något Egyptiskt, men sådant är omöjligt att hitta i efter hand. De olika TV- och radiostationerna och bolagen är ju så extremt snåla med sina arkiv att det är på gränsen av en samhällsfara att undanhålla information på det viset.
Vi säger att det är i Indien, Kalkutta för där vet jag att man kan få en "privat dansare" och att dessa dansare kommer i från danssläkten. Fattiga människor där barnen nästan aldrig vet vem som är deras far och pojkarna blir en ekonomisk börda.
Antingen får de spela något instrument eller så får de bli flickor.

Det hela kan skötas lite snyggare klart som i filmen "M Butterfly" med Jeremy Irons, som utspelar sig i Kina. Jag fick för mig att filmen på svenska skulle heta Min perfekta kvinna eller Den perfekta kvinnan men jag hade tydligen fel. Den handlar om vill jag minnas den franska diplomaten som förälskar sig i en sångerska från Beijing Operan.  Ja det är en man såklart. Men det har den franska diplomaten lite svårt att begripa.
 
Så jag försöker säga att det är inte så omöjligt att folk utger sig för vad de inte är.



http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/artikel_323258.svd

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/artikel_324814.svd

http://inis-org.se/Kunskapsdag_RFSU/PDF/IS_och_INIS.pdf

http://www.lastfm.se/music/Dalida

Kommentarer
Postat av: Nils Lundgren

Tjaaaa, jag vet faktiskt inte vad hon är någonting, förlåt, någon. Men vad beträffar Jeremy irons, så är det en skådespelare som har upphöjt sitt yrke till en ren konstnärlig sfär. Ibland kan jag välja filmer efter vilka som agerar i dessa. Jeremy Irons är en. Al Pacino en annan. Till slut vill jag önska både dig Kerstin och din man en riktig trevlig midsommar. Tänk nu på att äta alldeles för mycket av det goda och att dricka allt för mycket av det som lenar strupe och själ. Sköt om er. Nils den trötte.

2008-06-19 @ 18:14:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0