Torghandel & bokhandel.


Förra lördagen tyckte vi min man och jag att vi varit alldeles för lata som inte varit uppe i stan för att se på torghandeln.

Nu en tid har det varit torghandel  på Gustav (centala malmö).
De allra flesta verkade komma från Frankrike men även italienare och engelskmän kunde höras.
Där såldes mest mat men jag såg jättefina träsnideri (trädgårdsbänkar och ankor) massor av blommor. Engelsmännen sålde porslin (tekoppar och kannor).
Jag köpte Franska persikor (röda och vita) och nektariner. Sedan av Italienarna köpte jag sådan softnugat (vit med nötter i) de hade massor av smaker med jordgubbar  som såg smaskig ut, men jag köpte bara en bit med mandel jag tycker inte om softnugat för mjuk.

Tyvärr såg jag inte förrän senare att de hade "Turkish delight "som jag älskar sedan jag åt det på Cypern. Italienarna sålde även små goda kakor som vi också köpte några av.

Bäst av allt var de franska ostarna, haleluja praise the Lord!
Vi köpte en skiva mögelost av en fransk man i ståndet sidan om korvarna. Den var så jäkla god att det kan vara den godaste ost jag ätit i mitt liv.
Vet jag vad den heter? Nej.... Finns den franska gubben kvar? Nej....
Den goda osten får vara ett mysterium.

Vi köpte även en god ankkorv med mycket vitmögel på och av en svensk tjej lantpastej, mycket god den med. 

Tog tyvärr inga foton med min mans mobil så att jag kunnat visa er. Ja,  ja det är inget att gräma sig över.
Jag kände mig lite off, det visade sig sedan på söndag kväll och måndag morgon att jag åkt på en prektig förkylning.
Ni vet en sådan som dunkar i hela huvudet. Jag är så glad att jag opererade bort mina mandlar förra året. Så att jag slipper halsfluss och halsbölder. Dessutom är jag alergisk mot penicillin så jag är så glad att jag slipper gå igenom den pärsen.

När jag nu ändå var utanför Åhlens och Hamrelius bokhandel tänkte jag -  Då köpa nya Sims IKEA och hämta boken jag beställt av Barbara Nadel.
Det gjorde jag och var så glad att äntligen få läsa ytterligare om  poliskomisarie Çetin Ikmen. Men detta  var ingen bok i deckarserien om Ikmen och hans kollegier, sjuka pappa, knäppa fru och alla hans barn.
Detta är en helt ny serie om en begravningsentreprenör under andra världskriget.
Ingen katastrof. Så blir jag introducerad för ytterligare en av hennes karaktärer.

Kommentarer
Postat av: Nils Lundgren

Kerstin, jag var också uppe och tittade på matmarknaden, men dessa priser. 40 kr för ett litet bröd. Oliver som jag älskar, men som låg på 100% över normalpriset. Lösgodis som är min last kostade 15 kr hg. Nåväl, jag skall inte klaga. Det var roligt att gå där och dom snidade trädgårdsborden var facinerande och se. Köpte även en kaffekopp av engelsmännen. Den var vit med valmoblommor och perfekt på min balkong. Och efter att ha tagit fram min bankbok och gjort ett uttag, så fick jag också ihop till en liten middag. Må gott Kerstin och var snäll mot din man. Nils den oförutsedde.

2008-07-03 @ 18:12:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0