Onsdag.

Ja det är verkligen en sådan där mellan dag. Man vet varken ut eller in.
Alla mina blommor på balkongen har dött. Jag tror att de fått någon mystisk svampsjukdom av grannens kvarglömda balkonglådor från förra året nu när det har regnat.

Mina kryddor mår klart bra, salladen levde längre än anat. Men oj vad den drog till sig ohyra! När jag tog bort salladen försvann även bladlössen som tur var.
Annars har det varit citronmellisen som lockat till sig äckliga maskar som man först tror är torkade grenar ända tills man tar i dem. Då skriker man högt i luften av fasa.

Så vackert det var. Även min lavendel har dött. Varför vet jag verkligen inte.
Mina Flitiga lisor är som en sörja. Jag förstår inte vad som har hänt? Jag har aldrig varit med om något liknande.

Det är bara min Prärieklocka och min vanliga Pelargonia som är normala.





Jag har planterat om mina experiment.

Mina physalis mår bra men bäst mår den som satte sig själv. Mina avakados kom aldrig upp så jag kastade dem.
Citronerna är lite mystiska de har stannat i växten annars mår de fint. Dadelpalmerna eller bladen kan man kanske säga
har vuxit men de är fortfarande ensamma blad, ja ja vi får se vad som händer.
Jo så var det min alldeles försent satta chili, även de har stannat i växten.




Physalis


Citronplantor.


Dadelskott. När jag planterade om dem satt kärnan kvar i skottet hård och fin medan roten växte fritt.
Så dumt av mig att inte ta foto. Det får jag göra nästa gång.


Chili. Jag har knipsat av topparna. Det kanske man inte borde?

Jag har en annorlunda murgröna  med saftiga blad som aldrig velat ta sig riktigt. Saken är den att de skulle vara så himla lätta.
Nu när allt annat vissnar har den på två tre veckor tagit fart och börjat förgrena sig till och med.
Jo det är klart att jag är glad. Jag var faktiskt så trött på de två magra snöre som prytt min vägg de senaste tre åren att jag bestämt mig för att kasta den.





Ja ni ser den vissna grenen där bak. Ja jag vågar inte röra den. Den är så känslig för beröring att var gång jag diskat krukan eller huvudtaget petat på den har en decimeter vissnat bort.

En av mina orkidéer glömde jag klippa av den gamla blomstängeln på. Jag gömde bara undan den i sovrummet sedan struntade jag i den och tänkte att den kommer ändå inte blomma om på ett halvår.
Där hade jag fel för de där mini sidoknopparna på en halv centimeter ser ut så här nu.




Ha, de ser ut som kinesiska drakar med sådana där stripiga mustage skägg och underbett.


Jo det måste jag berätta. Att när jag var i Thailand så blev jag sjuk av luftkonditioneringen på flyget ner.
Det hela slutade med att jag blev inlagd på sjukhus. Dels därför att min temperatur var alldeles för låg och jag led av vätskebrist och dels därför att de var rädda för att jag skulle sluta andas.
När jag låg där med mitt dropp, smärtstillande och antibiotika på mitt luxiösa sjukhus i mitt egna rum med gästbäddsoffa, egen toalett med dusch, balkong  med solstol , minibar med goda choklader, vatten, läsk, juice och nötter som fylldes på efter hand. Egen sköterska ( jag kunde fått två om jag velat ) och sjuksköterska.  Och kände mig lite skakis och spak efter att blivigt nertvingad i sjuksängen mot min vilja av just de två redan nämnda. Hade det redan börjat skymma.
Då och hela nästa dag och var natt därefter (en eller två) såg jag två stycken sådana där fluffiga kinesiska drakar  med långa kroppar utanför mitt fönster. En som satt och en som flög. Jag trodde hela tiden att det var klippta buskar som jag skymtade genom draperierna. Sista dagen såg jag att det inte fans några buskar där ute.
Ja det gjorde inget, de verkade snälla.
Problemet var att jag såg dem var natt de tre resterande veckorna vi var där nere.
Jag vande mig så vid att somna med anblicken av dem. Att när jag  kom hem och inte längre såg dem mer letade  jag efter dem. Men de var putts väck.

Läs även andra bloggares åsikter om växter, Physalis, balkong, krukväxter, orkidé, Thiland, sjukhus

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0