Krukor.

Ja det är viktigt med krukor.
En vacker kruka kan förhöja hela intrycket av blomman som står i den och tvärt om.

Personligen tycker inte jag  att krukor ska vara för pråliga. De ska ju inte överlysa blomman.
Krukan ska framhäva blomman men samtidigt bestämma stilen.
Växten ser ju lika dan ut kvittar om det är 70-tal eller 2000-tal. Även om modet på arterna skiljer sig så är det några långkörare som betår som t.ex. Benjaminfikus, Praktfikus och  Paulan för att nämna några.
Om vi tar paulan som exempel så på 70-talet hadde man ofta vanliga keramik-krukor eller nätta små plastkrukor ofta med fat. I dag hippar du till den gamla pansjis blomman i en låg avlång svart kruka och lite smågrus. Kanske några pärlor trädda på en ståltråd så voilá.

Jag är inte så värst piffig och bryr mig inte mycket om olika stilar eller trender. Men en vacker kruka kan alltid lysa upp och förnya ens hem eller vara pricken över i:et om man har en vacker blomma.

 Här är några av mina favoriter som jag har hemma.

 
Här är en vacker lerkuka som min mamma fick med en blommgrupp när hon fyllde förtio av sina arbetskamrater på Sevidsgården.

Tyvärr är en flisa bortslagen på överkanten. Men det syns inte om man vänder den in åt fönstret.




Den här vackra krukan känner nog alla igen. Jag älskar den. Just denna fick Mikael efter sin mormor eller kanske fick jag den av min svärmor, vem vet?
Min mamma har också en likadan som hon inte ville ge mig. Så de är nog rätt så vanliga. Ja jag tycker verkligen om den och de är i en så bra storlek. Många krukor är så små, ska blommorna inte ha någon jord?




Detta är min nyaste kruka och jag funderar på att köpa en till. Denna här är stor men smal och lite hög som passar till mellanstora blommor. Diskret men vacker.





Den här köpte jag också i år faktiskt på Indiskan även den för en mellankruka.
Krackeleringen gör sitt men jag är väldigt svag för insekter och fåglar som dekor här i vackert kinesik blå.



Denna köpte jag också på Indiskan för ett eller två år sedan. Jag ångrar att jag inte köpte en till.
Men jag avskyr när man har lika dana krukor sidan om varandra och jag ville ha något liknande men inte samma.
Den andra de sålde samtidigt var färgad och en annan stil som jag inte tyckte var så fin. Ja det är ingen ovanlig kruka så jag hittar säkert något bra om några år.


I köket har jag krukor på väggen. Det började med att jag hade nåra klängerväxter kvar sedan jag bodde själv innan jag träffade min man. De var rätt långa från början fyra meter sådär. Så flyttade vi ihop och flyttade igen och igen. Och faktiskt de trivder inte på något av ställena och är nu döda. Men jag har vant mig vid att ha blommor på väggarna även om jag inte har några amplar i fönsterna numera.

Jag har köpt mina väggkrukor på Indiskan olika år. De ser vitkalkade ut vilket jag tycker är fint och jag hoppas det kommer fler liknande som jag kan köpa kommande år.





Ja de gulnar med åren och man får diska dem lite då och då. Man bör även ha ett fat under krukan  man har i för vattning.
Det ser man inte så ofta längre små plast eller keramik fat som säljes separat det är allt bra synd.

Den här IKEA krukan tycker jag faktiskt är jättesnygg. Den är lite rå, både i strukturen och färgen. Den påminner om en viss sorts lera som jag inte vet vad den heter men man kan dreja väldigt tunnt med den eftersom att den är lite segare
( eller hårdare den blir inte lika snabbt mjuk och lös så att den viker sig )  än den vanliga blåleran.


Fina importerade krukor från Kina

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Nils Lundgren

Skall rensa min balkong i helgen. Visset redan av någon anledning, och så har glädjen falnat i takt med temperaturen. Hösten är här. Nej, nya planer får mogna till nästa år. Nils den frusne.

2008-08-28 @ 18:19:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0