Afternoon Tea.

Den här boken fick jag i present av min man för två år sedan och det var ett snilles drag av honnom.


Fotona av Milis Nilsson är helt fantastiska och för dig direkt till en English garden på Afternoon Tea. Man hör till och med surret av en och annan fluga, sorlet av smackande damer och herrar och klirret av vackert porslin. Man är helt enkelt där!

Här får man lära sig allt om denna mycket engelska ritual och några välutvalda resept så som Seed cake. Kommer ni ihåg? Alla miss Marple fans i "At Bertram's Hotel" När de sitter där i salongen/resturangen och säger att tiden har stått still och att de till och med har Seed cake som är och smakar som den ska på hotellet!


Se på 4:20 till 4:40.

Boken berättar hur seden med Afternoon Tea började hos den sjunde hertiginnan Anna av Bedford runt 1840-talet på grund av hennes kurrande mage:) Sedemera får du lära dig hur man tillagar te på bästa möjliga sätt och hur du ska dricka det. Hur själva utbudet ska varieras efter årstid och namnen på flera olika Afternoon Tea varianter som Crem Tea, High Tea och Family Tea mm.

Vi har redan provat flera recept som English Scones, Crumpets, Ginger Pear Cake, Cheese Muffins och Fingersandwiches. Nu ska jag även försöka mig på att göra Clotted Cream.

Ja det är en utmärkt present till sig själv eller en kär vän. Boken kommer inte bara glädja den som får den utan även de som hädan efter blir bjudna på Afternoon Tea.


Här anväder de en romantisk Laura Ashley tapet som för- och eftersidor.
Boken är utgiven på ICA bokförlag och grundad på idé av Ingela Holm men skriven av Jan Gradvall.
Recept var Liselotte Forslin och som jag tidigare nämnt foto av Milis Nilsson.

Kommentarer
Postat av: nils lundgren

Att sitta i en stillsam trädgård i Yorkshire och läppja på en kopp te, hälld i en blomsterprydd porslinskopp. Jo, någongång skall man väl även göra detta. Ha det gott Kerstin.

2009-02-11 @ 18:28:23
Postat av: Kerstin

Du och jag Nils på min balkong i sommar. Det du, det blir nästan lika bra.

2009-02-11 @ 23:49:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0