Helgfrukost.

Något som jag gillar är att göra frukosten till något speciellt. Dels därför att jag tycker att frukosten är det godaste målet på hela dagen om man får äta den på humana tider, alltså inte innan klockan åtta.
Därför är helgerna ett bra tillfälle att mysa till det för sig.
Man kan såklart äta frukosten i sängen, göra något romantiskt av det kanske. Eller varför inte duka fram ett härligt frukostbord för sin älskling.

Jag har varit singel större delen av mitt vuxna liv och därför utvecklat vanan att äta frukost ute. Jo att äta frukost i sängen är lika trevligt ensam som med någon annan. Men att duka fram ett "härligt bord" nej det giter man inte.
Till min stora glädje var min man inte lika svår övertalad som kompisar kunde vara och äter mer än gärna helgens frukost ute på ett fik.

Det finns många trevliga ställen som serverar frukost på helgerna här och många  är näst intill fullsatta.
Jag personligen föredrar ställen som serverar fram till ett/ två tiden och där man kan sitta länge.

Ett sådant trevligt ställe är det lilla kafeet vid Lugnet. Där i ett hav av medaljongtapeter och gula kurviga soffor, stolar och fåtöljer kan en stilla frukost förtäras bland ensama tidningsläsare, slöa par och stökiga småbarns familjer och tjattrande vänninor till det hemtrevliga klirret av porslin. Det hela avslutar du med en egen gräddad våffla med jordgubbssylt och vispgrädde.




Mmm. Det är lika viktigt med vackert porslin som det man äter. Jag älskar de här Ikea-kopparna och även om jag föredrar kaffe på morgonen så med en god kopp att dricka ur då kan det smaka lika gott med te.


Kommer man dessutom från Värnhemstorget är det en fröjdfull promenad dit under lindarna på Kungsgatan.

Kommentarer
Postat av: Nils Lundgren

Har gått förbi där ett antal gånger. Det finns få kafeer i Malmö som tillåts att behålla sin karaktär. Här har det tillförts. Det finns ett kafe mellan Drottningstorget och Skogens bro. Det har en gammal och rustik karaktär. Tyvärr Har dom rivit väggen mellan disken och kafeet. Där fanns nämligen en underbar glasdörr av tjugotalskaraktär. Men, det är inte mycket som får vara ifred. Som om förändring i sig med automatik skulle tillföra någonting positivt. Fan trott. Ha det gott. Nilsus.

2008-10-13 @ 18:07:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0