Jultips.

Ett måste till julen är att gå igenom alla sparade julrecept på godis, pynt osv. Det finns väl knappast något mysigare och kul än att förbereda sig inför julen!

Så här när november nalkas och den hettsiga tiden inte börjat ens. Kan det vara svårt att föreställa sig hur det faktiskt är, när man står där strax innan julafton. Och skinkan ska kokas, brunkålen ska brynas, lussebullarna bakas och på jobbet ska det arbetas över. Och släktens önskningar om speciella senaper, rullskinkor och leverkorvar ska upp fyllas. När känslan av det var något jag glömt visar sig vara svärmors julklapp. Ja då behöver man en vänn!
Någon med lite mer erfarenhet och som har lite is i magen som kan hjälpa en när man sår där klockan halvtre på natten villrådig framför spisen.
Känns det igen eller kommer det som en överraskning vart år?
Lugn jag har första hjälpen nämligen en superbok "Vinterns goda ting"

Valnötterna ni ser sidan om boken kommer från vårt valnötsträd på innergården :)

En god arbetskamrat som är huslighet personifierad nämligen Iren D lånade mig sitt ex för att bevisa hur bra och trevlig boken är.
Innan jag lämnde tillbaks den hade jag fått en egen av min man.
Jag måste säga att den är den bästa receptbok jag ägt. Jag hade kunnat kasta ut alla andra kokböcker och behållt Anna och Fanny Bergenströms böcker.
Jo de har skrivit fler som "Kärlek, oliver och timjan" och "Under ett valnötsträd" bland annat.

Det är Mor och Dotter som gör de här böckerna men även mormor var en känd matskribent för ICA tror jag.

Är de inte fantastiskt söta? Vilken kompetens! Tre generationers matexpertis.

Vad som är bra med boken är inte bara deras recept utan även att den är mycket trevlig att titta i. Där fins jul/ vinter pyssel och vinterkransar med mera. Dessutom är det inte bara julmat där finns även goda dessertrecept som inlagda päron och olika förslag för t.ex. Nyårsmiddagen.

Jag anser att boken är ett måste och berättar för alla som vill lysna hur bra den är.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Nils Lundgren

Brukar att titta på "Leilas Jul" när tillfälle ges, men det brukar gå så snabbt och det blir istället ögongodis för mig allt eftersom choklad och kolor dansar fram i rutan. Men något, någott skall det väl bli till jul. Rondören får inte förfaras och var det inte så att Jesus delade ut cupcakes till folket vid Genesarets sjö? Nåväl, mitt sinne för historik är väl inte så stark. God jul till dig. Nilsus.

2008-12-09 @ 18:18:58
Postat av: lilla maria

hejhej! tänkte mejla några bilder från Bigbowl, vad är din mejladress? hoppas du får en riktig god jul! kram

2008-12-20 @ 22:24:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0