En av världens godaste mackor.

Jag har fått många förfrågningar om nya recept.

Och så klart kan även jag vara popularistisk.
Så här kommer en av mina absoluta favoritmackor, passar såväl som mellanmål som till middag.

Du behöver:

- ett gott lantbröd eller ett franskbröd.
- en mozzarella.
- två fina kvisttomater som är riktigt röda, lite sträva i skalet och som verkligen luktar tomat. De ska kännas fasta (inte omogna) i handen.
- fin väl sköljd  och ansad (av knippsade stjälktoppar) rucolasallad.
- god olivolja.
- flingsalt
- grovmalen svartpeppar.
- färsk basilika. 
 



Skiva brödet och lägg dem på en bakpappers täkt bakplåt om du tänker göra dem i ugnen. De kan nämligen även stekas på järnet vilket är godast. Men ska man göra fler är det enklast att grilla dem i ugnen.
Sätt på ungnen så att den är varm redan från början. Den kan gått stå på 250°C.

Ringla över olja, du kan nu stapla dem så att det kommer olja på båda sidor.




Skiva ost och tomat.
Lägg fört sallad på hälften av mackorna. Därefter ost sedan tomaten. Salta lite på tomaten, peppra och skiva lite basilika som du lägger på.












Lägg sedan på de andra brödskivorna som lock. strö lite flingsalt på och sedan in i ugnen.
Sänk värmen till ca 150°C, sätt plåten ganska högt upp.




Hur länge? Ja tills osten smält lagom mycket och brödet är frasigt och gott. En kvart tjugo minuter.

När de är klara ta ut dem och snitta dem på hälften innan du lägger upp dem så att de blir hanterliga. Jag föredrar att äta med händerna det hör mackan till tycker jag. Men självfallet passar det med bestick för den som inte tycker om att kladda.




Just den här gången glömde jag dem.
Så osten bör inte vara fullt så smält men gott var det det kan jag lova.

Bon Appétit.


Läs även andra bloggares åsikter om matrecept, macka, varmamackor, mozzarella, mackrecept, mozzarella och tomatmacka.

Kommentarer
Postat av: Elvedin

oj oj ser fruktansvärt gott ut.

jag som är en mak entusiast med hehe

2008-11-19 @ 00:22:18
URL: http:// www.elvedin.se
Postat av: kerstin

Se där två minuter efter jag lagt ut receptet så får jag en positiv kommentar. Tack Elvedin.

Det är som jag sa, folk gillar mat:)

Kerstin.

2008-11-19 @ 15:38:32
URL: http://kerstinsidee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0