Söndagspromenad.

Gud vad veckan har gått fort!
Idag är det kallt och grått och det har regnat en hel del både till och från jobb.
Det är i alla fall fredag och det är ju alltid skönt men någon lång solig långpromenad blir det nog inte den här helgen.
Förra söndagen var vi på en härlig promenad och som ofta gick vi till Kungsparken och såg på grodorna i dammen utanför biblioteket och sedan vidare till slottsparken för att äta kakor och dricka kaffe.

Valmon blommade för fullt och även så Aklejorna.

Röd prydnadsvalmo. På franska un coquelicot påminner om kuckeliku ett av mina första ord på franska.
Det engelska namnet Poppy lärde jag mig i en miss Marple bok av Agatha Christie. Det är en tapet med Cornflowers,Poppies and Daisies. Jag glömmer det aldrig.

Min mans hand och en valmo.

Små gula valmo. Det har jag aldrig sett förut. Annars fanns där även rosa Valmo.

Valmofröställning. De är ju så vackra.

Mörk Akleja och Kattmynta tror jag. Doften är gudomlig.

Den kuben med Sommar Anemonerna i våras, var lika fin nu. Herre gud de har verkligen lyckats fånga i vartfall min trädgårds smak.
Tyvärr måste jag ha varit lite knepig därför att massor av foton är borta på bland annat grodor och de på kuben förutom dessa två på myntan eller vad det nu är.


Jag tror det är sommar Anemonens fröställning men jag är inte säker.

Närbild på den där myntan och det är inte vanlig mynta för det hatar jag. Jag kan varken dricka Mojito eller äta vindolmar pågrund av denna starka avsky för mynta.

Här är salvia och det är supergott, gifter sig fint till balsamvinäger.

De här bladen är lena som valpöron. Lebbigt!

Pioner i knopp. Är de inte ovanligt sena i år?


Jag tyckte de var lite roliga.

Närbild på Akleja. De fanns i massa andra färger vita, rosa  och gula t.ex.
De jag satte i år blev det ingenting av.

Kommentarer
Postat av: lilla Maria

önskar att jag inte var en pollen- och gräsallergiker för jag vill oxå gärna kunna njuta av våren och uppskatta varenda liten blomma...!

2009-07-05 @ 20:15:48
URL: http://jaunie82.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0