Roliga tonårsböcker.

Jag och mina systrar läste en ungdomsserie som gick under namnet Lotta.
Även om tjejen var ganska så hurtig skrattade man hjärtligt.
Mina systrar är sju och tio år äldre än mig och fast vi växte upp i lite olika ideal älskade vi alla tre Lotta böckerna och skrattade gott.

Jag läste även Kitty böckerna som var klart spännande men Lotta slog henne med hästlängder.
Eftersom det finns i princip hur många böcker som helst i serien och varje mamma eller mormor borde minst ha en bok i sina gömmor är det en sådan där rolig grej att ge sin dotter/barnbarn eller systerdotter.
Jag kan föreställa mig att de säljs för en billig slant på var och varannan loppis och är bra present till väninnans dotter eller till sig själv om man är ung och veckopengen inte är så stor.
Jag kan i vart fall lova att du som läser boken kommer att skratta högt. Jag minns att de var både roliga och spännande och senare när hon får pojkvän blir de lite romantiska och vem gillar inte det?

Lotta har komit ut i 47 böcker så man kan välja och vraka.
Författaren kallas "Merri Vik" / Ester Ringnér-Lundgren hette hon på riktigt.
Lotta heter egentligen inte Lotta tror jag utan Marie-Sofie.

Här är alla de 47 titlarna. Och här är en Lotta tokig tjej precis som ni kommer att bli:D

Jag har tyvärr tappat bort min enda Lotta bok som jag köpte på loppis som jag själv  och tre kompisar höll i. Det blev de enda pengarna vi tjänade och de köpte vi Sun Lollys för allt ihop.


Kommentarer
Postat av: nils lundgren

Hej Kerstin. Lotta och Kittyböckerna kommer jag ihåg. Själv läste jag en engelsk bokserie om Bill. En busig grabb i trettiotalets england. Något som var utmärkande för honom var att han busade utan att använda sig av bomber, skutvapen och knivar. Det var bara roligt. Ack dessa flydda dar. Läste också Biggles i början av sjuttiotalet. I tidens anda blev jag så påmind av att det var amerikansk imperialistpropaganda, så det fick jag ju sluta med. Nåväl, roligt var det. Ha det gott Kerstin. Nilsus.

2009-06-10 @ 18:19:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0